Broccoli, daar kun je niet genoeg van eten

Het woord broccolo betekent ‘bloeiende top van een kool’ en verwijst naar de gele bloemen

Vele soorten groente zijn natuurlijk gezond. Maar ik zal uitleggen waarom mijn gezin naar verhouding meer broccoli eet dan andere groente, namelijk minimaal drie maal per week en bovendien gestoomd.

Broccoli valt, net als bloemkool, boerenkool en spruitjes, onder kruisbloemige groente (Cruciferae). Kruisbloemigen zijn al geruime tijd middelpunt van wetenschappelijke onderzoek. De reden hiervan heeft voornamelijk te maken met de zeer hoge concentratie fytochemicaliën die in de groente zit en dan gaat het met name om de glucosinolaten en sulforafaan.

Deze fytochemicaliën hebben een antioxiderende werking, activeren witte bloedcellen, vertragen tumorgroei en beschermen ons lichaam tegen hart- en vaatziektes. Welke ongelooflijke bijdrage het eten van kruisbloemige groente kan hebben illustreert een onderzoek uit 2000. Drie of meer porties kruisbloemigen per week resulteerde in een afname van 41% van het risico op prostaatkanker, vergeleken met minder dan één portie per week.

Naast de bovenstaande eigenschappen zijn genoemde fytochemicaliën een weldaad voor de lever. Ze activeren ontgiftingsenzymen, verlagen cholesterol en verwijderen toxines. Broccoli bevat van alle kruisbloemigen verreweg het meeste van deze fytochemicaliën.

Om je lever beter te laten werken, zodat je lichaam beter kan ontgiften, is het dus aan te raden om wat vaker broccoli te eten. Het is een groente die altijd en gemakkelijk te verkrijgen is en niet extreem duur is. Voor ons gezin is het een daadwerkelijke superfood.

Hoe je de groente bereidt, is overigens wel van grote invloed op de fytochemicaliën. Uit wetenschappelijk onderzoek in 2009 is gebleken dat koken (ook blancheren) de gunstige werking van glucosinolaten vermindert. En als je broccoli rauw eet, zorgen andere stoffen ervoor dat je schildkier minder goed jodium opneemt. Verreweg de beste methode om de fytochemicaliën en andere gezonde stoffen te behouden bleek stomen te zijn.

Tip: als je broccoli bereidt, gooi dan de (kleine) blaadjes niet weg. Relatief gezien zitten de meeste fytochemicaliën in de blaadjes. En die zijn net zo smaakvol als de rest van de plant dus waarom zou je ze weggooien?